Gag-Bettet

Fick en fråga om Gag-bettets funktion och varför jag använder det, och självklart ska jag svara så gott jag kan! :)
  • Gagbett är ett lyftande bett, hissbett. På ett gag löper tränsets sidostycken genom hål i bettringarna, i övrigt ser ett Gag ut som ett tränsbett. Tygeln fästes i en ring på sidostyckets nedersta del. När tygeln är sträckt blir trycket på hästens nacke mycket stor. För det otränade ögat kan ett gag se "milt" ut men det är definitivt ett skarpt bett.
Denna beskrivning hittade jag här och stämmer överens bra med hur bettet fungerar. Jag använder dock nästan alltid en tygel till som jag fäster i bettringen, detta för att kunna rida bara på bettet och avlasta nacken. Min tanke bakom användandet av just detta bett är att jag ännsålänge behöver ett lite skarpare bett i hoppningen och med detta får jag ett val, jag behöver inte rida på gag-tygeln och vips har jag nästan ett vanligt tränsbett att rida med. Jag har tävlat på babypelham tidigare och det har fungerat bra, men han blir lite bakom hand när han är lite mattare och då har jag tappat lite av drivet framåt.
 
Nu har jag ju dock inte provat att hoppa med just detta bett, utan han endast ridit i skogen. Får helt enkelt se om det känns bra när vi kommit dit! I övrigt får jag en trevlig känsla fram till handen, Paul har lite jämnare stöd, och när han blir väl taggad lyssnar han fortfarande på mina hjälper. Målet är såklart att jag ska rida honom på vanligt tränsbett.
 
 

Kommentarer
Postat av: JennyM

Tusen tack, trots allt så är det ganska uppmuntrande att höra att jag inte är ensam i världen om att sova så dåligt trots att jag bara är 25.. som alla läkare alltid måste påpeka haha ;)

Saken är att för mig är det en ond cirkel, det börjar ju med att jag inte sover för att jag har ont och det kan jag ju tyvärr inte göra så mycket åt.. Sedan övergår det till att jag inte sover för att jag blir dålig av för lite sömn.. Hopplöst!

Ja bad brukar jag prova, dock varma bad då smärtan lindras tillfälligt av det. Någon gång kan det faktiskt hjälpa :)

Böcker är jag dock lite för rastlös för haha, då är skriva roligare.. Som jag gör nu, istället för att sova sitter jag här och svarar på kommentarer :) men det gör att jag tänker på annat och oftast blir man ju glad och samtidigt avslappnad, konstig kombination jag vet inte :P

Men tack iaf, det är gulligt när folk försöker visa att dom bryr sig bara och uppmuntra :) Såå, tack!

2013-08-08 @ 04:39:34
URL: http://jmdressyr.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback