Pay'n Jump på Runsten

Idag åkte vi alltså iväg lite sådär spontant till Runsten och hoppade två klasser. Kände att det verkligen behövdes inför tävlingen i Hamre nästa helg, då jag aldrig har startat min häst inomhus någonsin. 
 
Rundorna idag var både bra och dåliga. Pauls hoppning utvecklas helatiden, men han behöver rutin och styrka för att få en jämnare språngkvalité och bjudning. Vissa gånger suger han tag och hoppar otroligt väl, med god marginal. Andra gånger är han ofokuserad och lägger sig platt över hindret. Det är lite svårt för mig att hantera ibland. Idag hoppade vi 1m och 1.10m, med 4 fel i båda rundorna, rev samma hinder. Grejen är att han blir så jäkla tjafsig att vi bara bråkar hela vägen fram till hindret och då blir det otorligt svårt för oss att klara dem felfritt. 
 
Jag har lagt ned massa jobb på att få honom bättre i markarbetet, och det har hänt otroligt mycket. Men när han får hinder framför näsan finns inget av det kvar. Jag tror att jag måste "trimma" honom på hinder. Kanske hoppa en låg bana på lägre höjd och vara helt pedantisk när det gäller lydnaden. Inga ryck i tyglarna, han ska landa i balans, måste jag byta galopp ska det vara ett kontrollerat enkelt byte. För mitt stora problem är att jag har svårt att vara konsekvent, och jag vet ju att jag måste vara det nu när jag fått tag på en så grön häst. Han har potential, men jag FÅR inte slarva med grundarbetet. Idag borde jag tagit tillfället i akt och ridit riktiga skolrundor, men jag glömmer helt bort det när jag kommer in på banan, jag blir så himla fokuserad på hindren och inte hur jag tar mig fram till dem. 
 
 
 
Tur som är har jag hela vintern på mig att få igenom det jag vill, för jag skäms lite för hur tjafsigt, vingligt och olydigt det ser ut ibland mellan hinder. Vi kan bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback