Att utveckla Traven

Jag har ofta suttit och klagat över Silvers brist på elastisitet i traven, han har otroligt svårt för sig att länga steget och det känns som om han ofta tappar balansen i traven när man försöker göra en annan rörelse än att trava rakt fram. På dressyrtävlingar har det alltid varit travprogrammet vi presterar sämst i.

Jag kom och tänka på nu när jag kollade på dressyrfilmen från igår, hans trav har utvecklats enormt mycket! Nu, efter 3 år har han äntligen börjat sätta de muskler som jag så länge suktat efter. När han kom, hade han i princip inga muskler, bara en vass manke och en stor mage. Han orkade knappt bära sig i någon av gångarterna, men traven var verkligen svårast! Att få upp honom i uppförsbacke var ett helvete, och det kan ibland vara så nu också. Men skillnaden mellan hur länge han kan gå rätt i traven nu och då är enorm.

Traven är en gångart som är som en "mellangångart". Den används mycket sällan i vilt tillstånd, så det är väl klart som korvspad att den tar längst tid att utveckla. Men måste helt enkelt ge det lite tid! det gäller att skynda långsamt, så har du en riktigt fin dressyrhäst trots allt! :D


PRSCREEN från filmen igår :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad menar du med att "få upp honom i uppförsbacke" ? :)

2011-05-23 @ 19:46:42
Postat av: Lina - Vinn BloggSvarsinbjudan

SV. hon river i princip aldrig och som hon kollar ner tror jag faktiskt inte hon såg bakbommen (jag såg den inte själv när jag gick banan). men jag tryckte ju av henne som ja skrev och då blir ju inte sprången särskilt bra. ville inte riskera att hon började tänka bakåt

2011-05-24 @ 18:11:37
URL: http://sallberglina.blogg.se/
Postat av: M

hehe jag ser en sak i dig som jag har samma problem med, du tittar ner när du rider ;)

2011-07-20 @ 23:33:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback