Att vara hästens Ledare

Jag blev väldigt överraskad idag när vi skulle lastträna Silver, han gick snällt in och ur, men när syrran sedan skulle leda honom in till stallet började han backa och vägrade helt enkelt att gå framåt. De backade säkert 200 meter och han vägrade fortfarande gå. Tillslut tog jag över grimskaftet och med ett bestämt ryck, fick jag honom att gå avslappnat och lydigt brevid mig.

Jag har ingen aning om hur det kommer sig, men Silver verkar ha valt ut mig som en ledare, han lyssnar mycket bättre på mig än på syrran, är det inte konstigt?  Jag fattar ingenting! :O

Jag antar att alla inte är födda till ledare, man måste ha den rätta energin och beslutsamheten. Att rida och hantera hästar tränar verkligen upp våran ledarförmåga och självförtroende! Att en häst på 500kg lyssna på ett tryck på bogen eller ett tag om ett grimskaft är något som jag blir fascinerad av varje dag.


Kommentarer
Postat av: viki

Hej! Jag har en fråga, hur får man hästen att lyssna på en? Min sköthäst lyssnar oftast på mig, men ibland blir det inte lika bra. T.ex. när jag borstar henne, går ut ur boxen och hämtar ansiktsborsten. När jag kommer sen fram till henne tar hon upp huvudet med bakåtstrukna öron. Vet du varför? Eller om jag ibland vill sätta på henne grimman, går in i hennes box och just ska sätta på grimman vänder hon runt och även då är öronen bakåtstrukna och hon tycks inte vilja ha på sig grimman.. har du nån aning om varför hon gör så?



Förresten, din blogg är super!!

2012-01-08 @ 21:39:29
URL: http://vikisblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback