Trava bommar på töm

Senaste gången Paul tömkördes var ett riktigt lyckat pass! Vet att jag tjatar, men han blir verkligen bättre och bättre för varje pass på töm. Jag jobbade över en lång cavalettiserie och han vilade på varje steg och tog i för kung och fosterland över bommarna, utan att öka farten! Han kändes helt och hållet lösgjord och jobbade precis så som jag önskar. Behöver jag säga hur mycket detta tog på honom? När jag avslutade var han helt slut stackaren! Detta trots att jag endast gjorde detta 4ggr i varje varv. WOW säger jag bara!
 
Det jag försökt tänka på när jag bett honom trava dessa serier är först:
 
x. Han får inte öka farten, Försöker hålla ett jämnt stöd i munnen för att han ska vara kvar hos mig. Men drar han ändå iväg håller jag stöd men låter honom ta vara på sig själv. Han måste använda hjärnan ;) 
 
x. Börja lättI början blev han rädd och spänd så jag hade endast en serie på fyra bommar till att börja med. Mycket beröm när det blir rätt.
 
x. Anpassa avståndetJag frågade mig vad jag ville ha ut av bommarna och Paul behöver komma ihop sig och jobba mer uppåt, alltså tog jag ganska kort avstånd emellan. Här kan man såklart leka och ha olika avstånd för att få hästen elastisk.
 
x. Inte överträna, Det tar mer på dem än man kanske kan tro, så inled lätt och öka svårighetsgraden. Ge hästen tid att smälta nya intryck.
 
De flesta hästar accepterar antagligen detta utan vidare, men för Paul tog det lite tid att approacha bommarna på rätt sätt. Men det är väldigt roligt att poletten äntligen har trillat ned.
 
 
 
(Bildkälla)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback