Tömkörning

Måste säga att det är så himla kul att arbeta Paul från marken! Han har lite väl mycket bjudning ibland, men han är otroligt känslig och lyhörd. Idag försökte jag få ned tempot ytterligare och körde tempoväxlingar i traven, fick ett riktigt härligt schvung genom hela kroppen. Ibland tycker jag att han hamnar lite bakom, speciellt när man är i ridhuset, men jag försöker bara mjuka fram och driva lite till så kommer nosen fram lite mer. Tror att det faktiskt handlar mycket om styrka. Hur svag han är märks allra tydligast i galoppen där han numera hittat vilan och rundheten i sprången, men han orkar inte galoppera på detta sätt i mer än ett varv. 
 
Jag själv känner att jag måste träna min handställning lite då jag glömmer lite att ha dem framför mig. Varken han eller jag har tidigare erfarenheter av tömkörning egentligen så jag provar mig fram litegrann. Det är väldigt skönt att han inte längre blir rädd för mig när jag springer bakom och att han har ett mycket jämnare driv framåt och slutat trycka in i volterna. Vem vet, i framtiden kanske vi kan utföra lite mer avancerade rörelser så som sidvärtes och skolor på töm! Jag är väldgt peppad att träna Paul till värsta biffen iallafall ;)
 
Spinkisen på besiktningen på bild nedan:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback