Todays Paul

Jag har kommit underfund med att det faktiskt är ganska kul att putsa och göra iordning utrustningen ordentligt då och då. Idag tog jag tag i favvotränset och hoppsadeln, välbehövligt!
 
Paul longerades i pessoaselen. Måste verkligen ge tummen upp till den, för rätt använd kan den verkligen hjälpa häst och ryttare på traven. Paul som är en häst som kan bli tjafsig som så att han rycker tyglarna framåt ur mina händer när det blir jobbigt rycker istället i sig själv och det tar inte lång tid innan han inser att han måste jobba bakifrån och att protesterna bara är jobbiga för honom själv. Det är kul att seatt han faktiskt har endel mekanik i sig, det är enorm skillnad på hur han är när jag longerar men bara inspänningar, då han lätt fuskar och bara kröker på nacken istället.  Med selen jobbar han på riktigt bra med både schvung och takt. Man ska dock tänka på att inte spänna åt för hårt, särsklit om man har en häst som är ovan. Viktigt är att man inte jobbar dem för länge med selen på heller.
 
Idag jobbade vi övergångar, och trots att det var väldigt blåsigt ute lyssnade han bra på mig. Fin häst!
 
Härlig power hos denna polle! Ungefär såhär spände jag in honom :) (Bildkälla)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback