Great Confidence, Great Horse

Idag blev det sista hoppningen inför vår tävlingsdebut. Satte upp en spets, ett smalhinder, ett högt kryss och en paralell oxer på banan. Hinderhöjden låg upp till 1m och jag hoppade dessa hinder på en bana med 6 språng. Tanken med just dessa hinder var att få Paul att sätta lite höjd i sprången och hoppa väl. Jag kan berätta lite mer ingående om det i ett senare inlägg, tyckte att konceptet fungerade bra :)

På uppvärmningen var Paul ganska springig och ofokucerad. Man höll på att leda ut hästar till hagarna så han blev lite orolig, men det var ju egentligen bara bra miljöträning för oss. Sedan hoppade jag fram på det höga krysset, sprången var jättetrevliga! Hoppade sedan banan en gång vilket kändes löjligt lätt, fanns ingen anledning att hoppa mer efter det tyckte jag, han gjorde fantastiska språng, särsklit på spetsen och oxern, han var inte i en enda bom idag! Berömde honom jättemycket när vi hoppat sista hindret och då gjorde han sina gulliga "bocksprång". Det ska vara roligt att hoppa!! Däremot var han lite rörig mellan hindrerna idag, något som jag faktiskt inte la så mycket fokus på, han var super både före och efter hindret och det var jag jätteglad över. Lydnanden och vändbarheten får jag jobbas på en annan dag.

Tror att detta var väldigt bra för både hans och mitt självförtroende! Jag känner mer och mer att jag verkligen har en bra häst i Paul, är otroligt nöjd med mitt köp. Han utvecklas hela tiden och är dessutom en underbar personlighet, ska bli så spännande och roligt att åka ut på vår första tävling och visa vad vi kan!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback