Varför inte göra rätt från början?

De som aldrig har ridit fattar nog inte hur svårt det kan vara? :O Idag bestämde jag mig för att trimma dressyr i paddocken, har inte ridit ett dressyrpass på en månad, så man kan säga att det behövdes.

Silver var otroligt jobbig, han hängde sig i handen och travade på såfort jag kom ut på långsidorna. Jag blev riktigt irriterad på detta, och vi hade ett litet bråk innan jag började försöka lösa problemet.

Först red jag massor av volter i trav, säkert 8st små på en långsida. Jag bytte varv helatiden och var supernoggran med att han inte fick öka tempot. Efter en stund mjuknade han lite och jag nöjde mig. Man ska aldrig rida för länge på små volter, det sliter något oerhört, särskilt när hästen inte bär sig till 100%.

Sedan gjorde jag tonvis med galoppfattningar. Skritt, galopp, skritt, galopp tills han gjorde fina fattningar och höll galoppen tills jag saktade av igen. Efter ett tag svarade han mycket bra både fram och tillbaka.

Tredje övningen jag gav mig in på var en programdel ifrån något MSV program jag såg i helgen. Serpentinbågar i galopp och med ett enkelt byte i andra bågen. Silver orkar inte tjafsa i den förvända galoppen, så ibland tar jag till den för att tvinga honom att bära sig och slippa dragkampen. Denna övning gick över förväntan, speciellt i höger galopp.

NU började saker och ting lossna, jag red nu på fyrkanten och ökade, samlade, ökade, samlade i både traven och galoppen. Silver lyssnade mycket bra och börjde bli riktigt fin att rida. Efter några varv avbröt jag och försökte få honom att trava av låg och avslappnat med vilan kvar i steget. Detta gick utmärkt och jag kunde äntligen ge långa tyglar och skritta av honom.

Som du ser blev det värsta styrketräningspasset för pollen, och det var absolut inte planerat, men ibland får man helt enkelt ta sig tid att ta igenom saker. Man ska försöka att alltid avsluta med en bra känsla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback