Dressyrtränat!

Är så stolt över min lilla häst idag, vi åkte iväg helt själva och tränade för duktiga Anette Holm. Lastade sig själv och stod snällt medan jag sadlade och fixade när vi väl kom på plats!
 
På träningen lades mycket fokus på hur jag påverkar min häst beroende på hur jag sitter. Anette förklarade varför jag tillexempel vill sitta med innerhande lågt i höger varv, Paul flyttar mig bort ifrån yttersidan då hans högra sida är starkare än den vänstra, min högerhand blir då som något slags stödhjul och han lägger mest vikt på frambenen. När jag rättade mig och satte mig på yttersidan fick vi en helt annan galopp och bärighet i honom. Min häst är så lyhörd att jag nästan bara behöver tänka på att han ska korta steget så blir det en signal till honom. Väldigt mycket hjärngympa för mig blev det idag! Men hur fantastiskt är det inte att ha en tränare som förklarar varför vi sitter som vi gör och varför hästen reagerar som den gör. 
 
Min häst blev iallafall totalt avslappnad, så härligt för honom att kunna slappna av och inte springa runt och spänna sig helatiden. Gillar verkligen Anettes målsättning också, "Målet är att få hästen avslappnad och med massor av power". 
 
Dressyrfin var han idag också! Vita lindor och vitt schabrak!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback