Dethär med att vara konsekvent

Jag är fortfarande missnöjd med min ridning i helgen, kändes ungefär som om Paul bara tog över, sprang före och efter hinder och svarade med att gå emot bettet såfort jag försökte få ihop honom. Så jag försökte häromdagen ta tag i problemen. Bytte till tvådelat som han går absolut bäst på och bestämde mig för att vara äckligt noggrann. Varje gång han rycker i tygeln, saktade jag av och började om. 
 
När jag värmde upp var han gudomligt fin, trots att Jocke höll på att harva banan samtidigt. Var sedan riktigt lyxigt att rida på en nysladdad bana, något som jag aldrig gjort sedan jag flyttade hit. Red mycket övergångar och försökte att varriera tempot i alla gångarter. 
 
Jag hade ställt upp två hinder, en ttravhoppningsövning ochen bom-oxer-bom med tre eller fyra galoppsprång emellan. Bestämde mig för att rida på fyra och det var riktigtsvårt att få till i början. Jag fick flertalet gånger göra halt efter då han sprang iväg efter och innan hindret. 
 
Efter ett tag trillade lite av poletten ned för han blev otroligt lydig i anridningarna. Fortfarande springig efter, men en klar förbättring ändå. Nu försökte han inte svänga direkt efter utan galopperade ända till staketet innan jag bad honom att svänga. Avslutade med att höja oxern till lite över 1m och fortfarande rida på 4 galoppsprång. Fick en touch första gången men sedan hoppade han bättre. 
 
Långt inlägg på en egentligen simpel övning, summan av detta är att jag måste vara konsekvent och fortsätta med detta tänk så kanske jag har en lydig häst om någon månad. Travade sedan av honom långsamt med mycket ben, riktigt jobbigt för honom då han tenderar att alltid gå i en stooor trav av egen vilja. Massor av klapp och beröm!
 
 
Igår skrittade vi ut 45 min barbacka i rask takt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback