Varrierad träning

När jag fick min första häst(Silver) planerade jag inte alls min ridning, tänkte inte heller så mycket på att varriera ridpassen. Mycket av det berodde ju på att jag delade honom med två andra, men med tiden och mer kunskap om hästen började variationen bli allt viktigare!
 
Idag får jag nästan dåligt samvete om jag rider två dagar i ridhuset i rad. Med Paul sker mycket av träningen ute i skogen, där underlaget är varrierat och hästarna får springa rakt fram. Det har gjort under för hans bjudning! I början när jag hade honom kunde han inomhus kännas lite tom. Nu har han alltid ett påsjkut och tänk framåt. 
 
Nu till våren kommer ju paddocken också bli ledig, och jag längtar så! Brukar ofta rida ut en sväng och avsluta med något språng i paddocken. Det sliter inget och är självförtroendehöjjande hos både häst och ryttare, det ska kännas enkelt och okomplicerat, att det inte behöver bli en lång bana bara för att man hoppar.
 
Jag rider ut så ofta jag kan och rider i ridhuset 1-2ggr om veckan. Jag rider hårdare pass, och långa skrittturer ute. Det är ju som bekant viktigt för hästens hållbarhet med just varrierad träning och underlag. Han får också vila minst en gång i veckan och har han gått hårdare en period lägger jag ofta in flera dagars vila för återhämting och uppbyggnad. Hur lägger ni upp träningen av er häst(ar)?
 
Silver och jag

Kommentarer
Postat av: Noomie Sundell

Haha, tack(:
Alltså, jag suger på att planera min ridning så den blir varierad, varierad på riktigt. Visst, jag rider heller (helst) inte i ridhuset två dagar i rad, hellre skogsturer ett par dagar i rad, varva det med något pass i paddocken, någon löshoppning, någon tömkörning osv. MEN att variera ridpassen i sig tycker jag är jättesvårt. I ridhuset blir det alla gångarter, lite volter osv och i skogen blir det alla gångarter, någon klätterbacke osv. Men man måste väl kunna variera ridpassen mer? Men jag har så dålig fantasi... :( På något sätt måste jag ju kunna träna ALLA Lexx muskler, och det gör jag ju knappast när alla ridpass i ridhuset och skogen er likadana ut, typ. Om du förstår vad jag menar? Jättejobbigt :(

2013-01-31 @ 16:54:49
URL: http://lexx.blogg.se
Postat av: Ebba ~ Hästblogg

Åh gud vilken söt häst! Är det din? (:

2013-01-31 @ 16:59:52
URL: http://northons.blogg.se/
Postat av: Ponnydressyr - Sara

Sv: Tack så mycket! :)

2013-02-01 @ 22:18:26
URL: http://ponnydressyr.se
Postat av: Emilia

Tvärr har jag inte ridit ut på nästan ett år (!!!!) då man inte fick rida ut som minderårig ensam där min medryttarhäst stod tills nyligen då han flyttade till ett annat stall. Ska definitivt utforska ridvägarna där det första jag gör, blir galen av att inte kunna variera eller bara ta det lugnt ett ridpass i skogen. Hans ägare har ju ridit ut på honom då hon är över 18, men jag har inte gjort det pga ridskolans regler vilket suger. Längtar :)

2013-02-03 @ 00:11:05
URL: http://emiliahudatzky.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback