Not according to plan!

Idag hade jag planerat att rida ut i månskenet en sväng men fick desvärre slopa mina planer. Min häst var helt hysterisk! Vet inte vad som flög i honom men jag red barbacka och kanske hade det påverkan? Jag brukar ju alltid skritta ut barbacka, men idag var det tydligen livsfarligt..
 
Jag vände efter ett tag och bestämde mig för att ta igenom dessa dumheter i ridhuset. Fortfarande lika hysterisk häst även inne och jag kunde verkligen inte fåhonom att spänna av. Att trava kunde jag glömma, han släppte inte ned mig på ryggen så jag studsade bara omkring och höll balansen i tyglarna. Jag var nära att ge upp!
 
Jag gjorde faktiskt en time out och funderade på hur jag skulle lösa detta. Insåg att han, ju mer jag håller i honom desto mer springer han. Men det svåra är ju att släppa på spärren hos sig själv när man känner att hela hästen är inställd på flykt, att stå emot instinkten att bromsa. Det tog några varv, men sedan slappande han av i vänstergaloppen. Kunde arbeta med samling och övergångar. Högergaloppen var svårare, jag fick sitta lite framåtlutad i början och vara väldigt följsam, men tillslut slappnade han av även här. Var så himla skönt att jag fick honom att acceptera det! Sedan var det inga problem, kunde tillockmed trava i ett lugnt tempo!
 
Tänk att det ska vara så svårt att ride egentligen? Paul fick sig iallafall en tankeställare, och även om jag hellre hade ridit ut var det nog en "fajt" som vi var tvugna att ta.
 
 
Vackert var det när vi red ut! -17 grader och stjärnklart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback