Frågor och svar; Att byta galopp

Har fått en fråga om hur man lär hästen att byta galopp och jag måste säga att jag faktiskt inte har någon bra koll eller erfarenhet av detta. Paul har ännu inte blivit introducerad och Silver kan bara byta från vänster till höger ännsålänge. Är verkligen ingen expert, men kan dela med mig av en övning jag brukar använda när jag tränar på Silvers galoppombyten. 
 
Jag rider "halvt igenom". Vänder alltså rätt upp och flyttar honom i skänkelvikning ut mot sargen, då får man automatiskt upp hästen på nya ytter och sedan sitter jag bara om. Dock är det bra om du i början gör ett enkelt byte istället, alltså saktar av till skritt och fattar ny galopp. När det enkla bytet sitter är det dags att börja byta i språnget. Viktigt är att berömma dem när de gör rätt och att inte rida iväg hästen i bytet.
 
Många använder sig av bommar när de vill lära hästarna galoppombyten, då bilr det ju lite mer naturlig för dem att byta i språnget och verkligen byta rent. Alla hästar är olika, men ett galoppombyte är egentligen inget onaturligt för dem, och absolut inte svårt för dem. Kolla bara när de galopperar omkring lösa, alla hästar kan byta galopp!
 
 
Sedan har ju vissa hästar lättare för sig än andra :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback