Gårdagen.

Igår jobbade jag som sagt en riktigt lång dag och var helt slut när jag kom hem, men då var det bara att rycka upp sig och dra till stallet, hade två hästar som skulle motioneras. Förutom Paul hade jag hand om en ponny jag red mycket för några år sedan, Novio.
 
Han är av rasen Haflinger och en otroligt trevlig kille!
 
Novio och jag red ut en sväng barbacka i sällskap med en stallgranne, Felicia. Det är så kul att rida med sällskap och hästarna taggar ju också upp varandra. Novio körde bockserier med mig och jag satt bara och skrattade, så härligt när hästarna tycker det är roligt! Tror att de ibland behöver lite busiga uteritter för att tycka att det andra arbetet är roligt. Variation is the shit!
 
Sedan var det Paul min älskling som stod på tur. Han ska ju skritta smycket men idag kände jag för att göra lite mer arbete. Prommenerade en sväng först men satte seda på honom tömkörningsutrustningen och tömlongerade honom i paddocken. Har dragit mig för at prova det förut då Paul är väldigt bakskygg och i vanlig longering blir han jättestressad och det går fortare och fortare, inte direkt något gynnande arbete. Men han förvånade mig totalt! Visst var han lite spänd och taggad i början, men jag försökte vara lugn och tydlig och väldigt snabbt började han fokusera på mig och såsmåningom släppte han och sänkte nacken och arbetade i en fin form. Då avbröt jag och han fick massor av beröm.
 
Tanken nu framöver är att jag faktiskt ska tömköra någon gång i veckan, dels är det kul och dels tror jag att de kommer gynna honom. Däremot måste jag tänka på att gå lite försiktigt fram så att han blir bekväm med tömmarna, kommer fortsätta med tömlongeringen ett tag till innan jag vågar tömköra honom på riktigt!
 
Silver tömlongeras!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback