Envishet som givit resultat

Har varit väldigt konsekvent de senaste ridpassen. Har varit noga med att kräva samma koncentration och genomsläpplighet av Paul även när vi är ute i skogen. Blir lätt att man fuskar lite bara för att man är utanför inramat område. Främst har fokus legat på att han ska vänta på mina signaler, något som till en början var svårt då han blir så taggad ute.
 
Men jag har varit envis och idag red jag ut barbacka och jag upplevde en enorm skillnad. Han tog mina förhållningar utan att bli stark och tjafsig så jag kunde snabbt mjukna och han fanns sedan kvar perfekt i handen. Galoppen var lite halvdålig till en början men gjorde många tempoväxlingar och han kom ihop sig mer och mer! Så nöjd med min fina kille :-D
 

Kommentarer
Postat av: Monika

Helt rätt, för hur ska hästen förstå vad man vill om man inte kräver samma svar hela tiden? Det som gäller på ridbanan ska gälla även i skogen, om man inte tar en helt kravlös skritt-tur på långabtyglar. Fick jag lära mig av min instuktör ialla fall, och det är ju logiskt när man tänker på det. ;-)

2013-04-27 @ 14:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback