Frågor & Svar; Relocation

Det är några som undrat varför jag flyttade från min föregående uppstallning, tänkte ta och svara lite snabbt på det här!  Vi trivs mycket bra på nya stället! :)

Emilia: Varför valde du att flytta hästen? :)

Sanna: Vore roligt om du kunde visa hur Paul bor nu! :) varför flyttade du?


Svar: Det finns flera anledningar till varför jag flyttade. Den förra anläggningen vi stod på var ganska stor, cirkus 45 hästar uppstallade, stort ridhus, paddock, skrittband, spolspilta mm. Hästarna gick ute från 07:30-15:00 och fick mat 3 ggr om dagen. Det var även en ridskola som bedrevs där.

Nya stället är ett litet stall, hästarna går ute från 07:30-22:00, det varrierar dock såklart beroende på väder och årstid. Mat får de ca 5ggr om dagen och nu sommartid går de i fina gräshagar.  Det finns en paddock on en gräsbana, jag är den enda inackorderingen.

Så, anledningen till varför jag flyttade är att Paul får njuta av stora gräshagar och framför allt, en mycket mer hälsosam utevistelse. Jag tycker också att det är superbra att han får äta lite oftare. Att jag inte har tillgång till ridhus så ofta gör mig inte mycket. Jag rider ändå ut 4 ggr i veckan och ridvägarna här omkring är ännu bättre än de på förra stället. Både gräs och ridbanan är underbara att rida på. Dessutom bor min bästa vän Amanda på gården så jag har underbart trevligt sällskap varje dag! ;) 

Jag hade ju också stalltjänst en gång i månaden på gamla stället, det innebar fodring kväll, morgon och em, utsläpp ,mockning, sopa och kratta och insläpp. Man blev uppbokad hela den dagen så att säga, kom hem vid 16-tiden. Nu har jag min stalltjänst 4ggr i veckan, det är mockning, fodring och byte av vattenhinkar. Denna lösning passar mig mycket bättre, och är väldigt anpassningsbar beroende på hur veckan ser ut. Dessutom tar det max 1 timme att få det klart och det gillas såklart!

Paul mår som en prins och jag trvis som sagt superbra! Saknar såklart ett par av inackorderinarna på gamla stället, men de kan jag ju träffa utanför stallet! Ska se om jag kan ta och fota lite hur det ser ut på nya stället nu i veckan! :)

Kommentarer
Postat av: Sanna

Verkar som om det vart MYCKET bättre på nya stället. Min nuvarande medryttarhäst en arab på 14 år stod på ett storstall och gick inte ute så jättelänge. Han är vävare och vävde OTROLIGT mycket i boxen, min moster som äger honom fick ha gummimatta för att han inte ska förstöra betong (?) golvet. Idag står han på ett litet stall med 5 hästar och går ute mycket mer. Han väver fortfarande men väldigt stor skillnad ändå, mycket lugnare!

2012-05-27 @ 14:41:33
URL: http://hstliv.blogg.se/
Postat av: Emilia

Tack för svaret :) Har själv ridit på Ekelund, slutade dock för typ ett år sen pga ekonomiska skäl, och jag gillar den anläggningen riktigt mycket. Men jag förstår om du flyttade, för det är ju också mer anpassningsbart. Min nuvarande medryttarhäst står på en annan ridskola och de får gå in vid 14-15 om inte ägarna säger annat nu på sommaren (vilket förstås är bra). Däremot är hagarna riktigt små :(

2012-05-28 @ 17:18:07
URL: http://soautomatic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback