Lugn söndag

Idag skrittade jag en sväng i skogen med Paul. När jag säger skog, då menar jag också skogen, det var kanske inte en så bra ide såhär i efterhand för min polle var otroligt spänd och flög i luften för minsta lilla. Detta kombinerat med ett hackamore är inte direkt en bra sak med tanke på hur han betedde sig senast när jag red ut. Jag kunde ju inte få stopp på honom när han blev rädd och drog iväg lite.

Men det gick ändå rätt bra och han spände av mer och mer efterhand. Passade även på att klättra lite också, mycket nyttigt och jag hittade en klätterbacke jag glömt bort helt, blir nog ett riktigt klätterpass i veckan om vädret håller sig! Han var konstigt nog inte alls trött efter träningen igår.

Beställde förövrigt ett nytt bett igår. Ett tredelat Pelham med korta skänklar, han hade det när Amanda red honom i höstas. Egentligen är Paul en otroligt känslig häst, och han blir i princip aldrig stark eller hängande i handen. Men han är inte den lättaste att rida ihop, och jag tror att det kan vara bra att varriera med detta lite skarpare bett ibland. Kanske kan jag få fram lite mer kvalite i galoppen och på så sätt bättre hoppning.



Såhär ser det ut, finns att köpa på hastshopen.se :)


Kommentarer
Postat av: Elin

Försök så långt det går att ha lite jävlar anamma och sitt tillbaka honom och rid ihop honom på vanligt bett, kommer ta lite längre tid för då kommer du få ihop honom när han blir starkare, men du får honom som sagt att komma dit genom att stärka sig! Att betsla upp blir som att få honom att göra det utan att eg orka, och det sliter nog mer än gör nytta. Man brukar säga att en häst är stark i munnen för att den inte är lösgjord från bakbenen, men som du säger så är han inte ens stark, han kommer säkert komma ihop sig när han orkar mer med bakkärran. Jag vet att det låter som jag är värsta bitterfittan men jag tror helt enkelt att du får mer ut av att stärka honom på riktigt :) Inget nedlåtande, du gör såklart precis som du vill, men jag tror hästar blir mer hållbara om man gör från grunden :)

Såg bra ut på Ted-filmen :)

2012-03-06 @ 10:38:13
URL: http://ryttargladje.blogg.se/
Postat av: Elin

sv: såklart ska du göra det om det funkar bäst! :) Man vill ju ha dom på rumpan och aktivera galoppen för att då de där kvalitetssprången!

2012-03-06 @ 20:49:42
URL: http://ryttargladje.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback