Hoppträning för Ted Nätterqvist

En väldigt spännande dag ligger nu bakom mig och jag är nöjd med hur den har gått. Min lilla häst har skött sig mkt bra på sin allra första hoppträning utanför Ekelund. Han stod som ett ljus i transporten och skötte sig bra på träningen.

Det var en ganska lång bana vi hoppade, med båda två- och trekombination. Började med att hoppa ett lågt hinder på volt och vi jobbade då med att få ett jämnt tempo fram till hindret. Hoppade sedan en oxer där vi efteråt skulle säga till när vi kommit tillbaka till en bra galopp och notera hur många galoppsprång det tog. För mig tog det 9st, kanske lite för många haha. Sedan la vi till två hinder till efter oxern och det var uppvärmingen så att säga. Banan gick vi direkt ut på utan att varken ha hoppat igenom kombinationer eller banan tidigare. Otroligt nyttigt då det blev lite mer som en tävling då varje hinder du hoppar är ett nytt.

Paul kändes verkligen superfin! Jag valde att endast hoppa banan på 90 cm höjd då jag inte ville att det skulle bli för mycket nya intryck för honom. Det räcker med att han knappt hoppat kombinationer förut, aldrig åkt iväg på träning förut. Vi fick lite problem ibland på linjerna och kombinationerna då han orutin kom fram och det blev väldigt vingligt. Men han är ju så underbar och klipper hindrerna ändå!

Min ridnign kändes också ganska bra men jag ser nu på filmerna att jag måste få ihop honom mycket mera, han blir lite lång och då blir det ju inte direkt lättare för honom att hoppa upp sig.  Det är det vi måste jobba på helt enkelt. Tyvärr blev inte allt filmat, men jag är väldigt glad att det ändå blev endel.  Tack Frida! :D



Sedan hoppar han ju inte direkt jätteflashigt, men det kommer med styrkan och lite högre hinder ;)

Kommentarer
Postat av: Maja

Aaaaw va söt han är! Ser väldigt lugnt o harmoniskt ut, okomplicerat liksom! =)

2012-03-04 @ 22:40:44
URL: http://majagoesirish.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback