Vem är du och vad har du gjort med min häst?

Idag vet jag inte riktigt vad som tog åt min häst. Jag tänkte att vi skulle ta en lugn tur ute idag, men han verkade ha helt andra planer. Det började med att han reagerade supermycket på när jag skulle korta upp tycglarna för första gången, han drog iväg lite och jag hade svårt att få stopp på honom då han bara springer mer ju hårdare du tar i honom. Resten av ridturen fortsatte lite i samma stil. Paul accepterade INTE att jag höll i honom i munnen, han försökte åtskilliga gånger dra mig ur sadeln och jag försökte bara spänna magen och spjärna emot. Det kan inte ha sett så himla kul ut, och han var verkligen hemsk :/

Såklart satt jag inte bara där och slet i min häst, jag försökte göra allt för att korrigera hans beteende. När han högg tag i tyglarna höll jag kvar tills han mjuknade och då fick han massor med beröm. Han blev bättre och bättre under hela ritten även om han inte alls var så fin som han annars brukar vara. Nu måste jag se till att lära honom att acceptera ett mjukt stöd i munnen, annars går det ju inte att rida?

Imorgon får det bli ridhuset så får jag se hur han uppför sig då. Vem vet, han kanske bara testade mig lite? Vi har trots allt inte lärt känna varandra helt ännu.


Kommentarer
Postat av: Madde

Låter som min käre Rocco..

2012-02-28 @ 21:08:06
URL: http://holmqviststuteri.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback