Developed Course

Tänkte berätta lite tanken bakom min lilla bana jag hoppade idag. Varför jag ställde upp just dessa typer av hinder. Tycker att det är viktigt att få bra språng på en häst som är såpass grön i hoppningen som Paul är, eller ja varit i alla fall. Han har börjat fatta grejjen nu :)

Högt Kryss - Hoppar jag för att Paul ska få lite mera luftiga språng, även om hindret bara ligger på 60cm på det lägsta stället. Eftersom att bommarna här så pass högt upp på hinderstöden motiverar det Paul till att hoppa lite högre över hindret. Denna hinderuppställning hjälper mig även att få honom att backa av lite bättre.

Spets Räcke - Spetsen hjälper även den till att få honom att backa av lite på räcket, men den är framför allt bra för att få en bra språngkurva. Får alltid väldigt bra språng på denna typ av hinder! Den är även bra för att få hästarna att hoppa mitt över hindret, Paul drar gärna lite till höger när han hoppar.

Smalhinder - Detta hinder hoppar jag mest för att träna mig själv på att rama in hästen och rida med lite mer precision, något som inte alltid är så lätt som det låter. Det är såklart även nyttigt för hästen att hoppa hinder som har så kort mellan hinderstöden.

Paralell oxer - Oxrar har min häst lätt för att hoppa. Anledningen till att jag hoppade denna var bara en principsak. Jag hoppade den på 1m och ville bara känna på ett "maxat" hinder inför tävlingen. Hade dock placerat den på mitten av ena långsidan, vilket gjorde att det blev en väldigt lång anridning, något som jag haft svårt för förut. Så oxern hoppade vi mest för min egen skull och för att han hoppar oxrar bäst.



Paul och jag hoppade "spets" i vintras. Härlig känsla var det!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback