Hur tänker folk egentligen?

Det var inte länge sedan som jag och några bekanta kom in i en liten diskussion om rollkur. Jag antar att de flesta vet vad rollkur innebär, men jag går igenom det lite snabbt:

Rollkur
är en extrem variant av ridträning, speciellt inom dressyrsporten , som innebär att ryttaren förböjer hästen onaturligt både i lod och i sidled. Hästen går så att säga med nosen mycket nära bringan eller mycket nära ryttarens ben. Detta är skadligt för hästen, men tillämpas som träningsmetod upp t o m OS- och VM-nivå. 

Det ser förjävligt ut rentutsagt, stackars häst, djurplågeri!


Men en av de som deltog i vår lilla duskussion skrämde mig. Denna sa att rollkur inte är så farligt, för om det nu är så många på den högsta nivån som utövar den, då måste ju träningen fungera, då är det ju inte något fel med det? Folk överreagerar menade denne.  Jag vet inte vad du tycker, men jag blev väldigt förvånad över detta..

Man ser ju på hästarna att de känner obehag, oroliga munnar, viftande svansar, nej hu :S


Kommentarer
Postat av: Tess

ja, dåligt att stora ryttare använder denna teknik... De som säger att de är "rätt" att använda sånt säger det mjukar upp hästen och går bra i form men en form blir ju inte ärlig såhär!

2011-01-25 @ 13:06:07
URL: http://ponnynmarks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback