Kemin mellan häst och ryttare

Det är något jag har funderat på en hel del. Det är så jäkla intressant med hästar och människor, vissa funkar helt enkelt inte ihop, medan andra bara klickar. Jag har många gånger sett hur samma häst är två olika hästar under två olika ryttare. Hur går det ihop egentigen? Måste ha och göra med samma sak som vi människor. Man är inte vän med alla, det finns helt enkelt något som heter personkemi.

Jag tänkte jämföra lite utefter mig själv. Jag tycker och känner att jag passar riktigt bra ihop med min nya häst, egentligen mycket bättre än vad jag gjorde med min ponny. Jag var jättenervös innan jag skulle hoppa i Lördags. Jag tänkte på olyckan och fick riktig ångest över det, MEN såfort jag hoppade upp på Paul var jag coollugn och självsäker. Det fanns inte i mitt huvud att något kunde hända, jag är helt trygg på hans rygg.

Andra hästar jag ridit har jag inte alls haft samma känsla på. Jag blir osäker och rider långt under min egna kapacitet. Det beror inte på att jag är rädd, utan det jag upplever osäkert är dendär avsaknaden av kemi mellan mig och hästen. Det ska kännas självklart!

Sedan är det såklart möjligt att vänja in sig på en häst och efterhand bli det team som en häst och ryttare ska va. Dock blir det aldrig riktigt lika bra som om det hade varit "perfect match" från början.

Det är verkligen ett intressand ämne, och det roligaste är att man aldrig kan förutse vilka som passar ihop. Den lilla, smala tjejen och den stora 1.70 hästen kan fungera jättebra ihop, trots att man automatiskt antar att det aldrig skulle fungera. Hästar är fantastiska djur och vänner för livet! <3


Kommentarer
Postat av: kajsa

Intressant inlägg, bra skrivet!

Tycker också det är mycket intressant :)

2011-12-12 @ 19:55:21
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/
Postat av: Camilla

tack så mycket, då är jag lite förberedd i alla fall! :)

2011-12-12 @ 20:07:44
URL: http://unafraid.blogg.se/
Postat av: Anna S - Tävling i bloggen

Hej, jag har en tävling i min blogg var gärna med!

2011-12-12 @ 20:19:12
URL: http://missbelinda.blogg.se/
Postat av: fridan

så sant, jag har ridit många hästar som jag inte alls klickar med. jag verkar dock dras till de där lite busigare varianterna, hihi! :)



sv: är väl kanske bara jag som reagerade på att han saknades i headern, hihi :)

2011-12-12 @ 20:56:53
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: fridan

glömde svara... lillan har vrickat sig så inget allvarligt men vrickningar tar ju tiiiid tyvärr :/

2011-12-12 @ 21:05:33
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback